sunnuntai 29. maaliskuuta 2009

Laite: Microsoft Xbox 360 Controller for Windows


Arvosana: Kolme ja puoli tähteä

Taustatiedot:
Windows-käyttäjille on saatavilla monia hyvinkin erikoisia ja erillaisia palikoita ja kapuloita pelaamiseen. Yksi tämän hetken tärkeimmistä on kuitenkin varmasti Microsoftin vuonna 2006 alkuvuodesta julkaisema peliohjain Windows-pelaajille, joka on noussut nopeasti kohtalaisen tärkeään asemaan Microsoftin Games for Windows-ohjelman myötä.

Jotta pelin kehittäjät saisivat peliinsä Games for Windows-leiman tulee pelin kattaa tietyt tekniset vaatimukset joita Microsoft edellyttää pelin tekijöitä. Tästä standardisoinnista on monia hyötyjä kuten se, että Microsoft kykenee varmistamaan nyt julkaistavien pelien toimivuuden myös tulevaisuuden Windows-alustan käyttöjärjestelmillä.

Mielestäni ohjelma on kuitenkin tuonut mukanaan myös huonojakin asioita. Eräs Games for Windows-ohjelman edellyttämistä vaatimuksista on tuki Xbox 360:n peliohjaimen Windows-yhteensopivalle mallille. Tämä on saanut aikaiseksi tilanteen, jossa kaikkien muiden valmistajien peliohjaimien toimivuus on selkeästi heikentynyt peleissä jotka kuuluvat Games for Windows-ohjelmaan. Ilman Xbox 360 Controller for Windows:ia peleissä kuten Gears of War, Halo 2 ja monissa muissa voi heittää hyvästit peliohjaimen käytölle. Toisaalta syrjinnän vuoksi peleissä kuten esimerkiksi Geometry Wars vain hyvin yksinkertainen sauvaohjain tuki mahdollistaa muidenkin ohjainten käytön valmistajien omien ajureiden kautta.

Tästä johtuen olen joutunut hankkimaan mielestäni keskiverto ohjainta kalliimman Xbox 360 Controller for Windows-ohjaimen. Ja tässä kirjoitan hieman mielipiteitäni liittyen ohjaimeen ja sen toimivuuteen sekä siihen oliko se lopulta hintansa arvoinen.

Paketointi:
Xbox 360 Controller for Windows-ohjaimen pakkaus avautui kohtalaisen helposti saksilla. Muovia on mielestäni käytetty turhan paljon ja pakkauksen olisi voinut toteuttaa paremmin. Kaikki oleelliset valmistajat, Sony, Nintendo ja Microsoft lupailivat viime vuonna, että pakkausten materiaaleihin ja ympäristöystävällisyyteen aletaan kiinnittämään enemmän huomiota. Esimerkiksi Logitech:än toimittaa pääasiassa ohjaimensa pahvilaatikoissa jotka ovat täydellisesti kierrätettävissä uudelleen.

Ohjain:
Xbox 360:n ohjain on väritykseltään pääasiassa beigen sävyinen ja tyylitelty vaalean harmailla yksityskohdilla. Pidän tätä ruman näköisenä ohjaimena verrattuna Sonyn mattamustiin, Nintendon puhtaan valkoisiin ja Logitechin metallisävyisiin ohjaimiin. Vaikka tällä nyt ei niin kovin paljon merkitystä olekkaan.

Ohjain istuu mukavasti käteen vaikka vaikuttaakin aavistuksen liian isolta. Vasen tatti ja nappulat ovat hyvin peukaloiden ulottuvilla, mutta suuntaohjain ja oikea tatti edellyttävät ohjaimesta toisenlaisen otteen ottamista jos niihin mielii päästä käsiksi. Ala-liipaisimet ovat sopivassa paikassa ja niiden vetäminen etusormilla onnistuu helposti.

Xbox 360:n ohjaimen ylä-liipasimia ja suuntaohjainta tosin ihmettelen kovasti. Kuinka on mahdollista, että Microsoftin suunnittelijat ovat voineet keksiä niin rupuiset ylä-liipaisimet? Ne tulevat todennäköisesti hajoamaan jos niitä joutuu usein hiplailemaan. Lisäksi niihin ylettyminen etusormilla on hankalaa. Toinen iso ongelma on ohjaimen suuntaohjain eli d-pad. Se on surkeinta suunnittelua mitä olen ikinä missään ohjaimessa nähnyt ja mielestäni lähes täysin käyttökelvoton verrattuna mm. Gravisin, Sonyn, Nintendon ja Logitechin ohjainten suuntaohjaimiin.

Xbox 360 Controller for Windows-ohjain on tukevaa tekoa, väittäisin sitä myös jäykemmäksi pidellä kuin mitä Sony:n "Playstation 3"-viihdejärjestelmän SixAxis-ohjain on. Toisaalta pidän Gravisin ja Logitechin valmistamia ohjaimia Xbox 360:n ohjainta kestävempinä tuollaisen nopean testin perusteella jossa vääntelin ohjaimia käyttämällä kohtalaista voimaa.

Xbox 360:n ohjaimen johto on hyvää laatua ja noin puolet pidempi kuin mitä Logitechin ohjaimessa. Johdossa on loppupäässä liitin kohta jota ohjaimen ohjekirja selittää, että kyseessä on "turvavapautin" jonka tarkoituksena on "pienentää mahdollisuutta, että Xbox 360 - tai tietokone putoaa, kun johdosta vedetään." Omissa kokeiluissani tosin "turvavapauttimen" sijasta irtosikin USB-liitin muutaman kerran.

Annan ohjaimelle plussaa siitä, että se uskaltaa olla langallinen. Langattomia laitteita on aivan liikaa ja varsin mielelläni käytän langallisia koska ne mm. reagoivat joissain tilanteissa nopeammin kuin langattomat ja ovat energia taloudellisempia.

Pakkauksen sisältö.

Ohjaimen käyttö:

Ohjain otetaan käyttöön kytkemällä se Windows-käyttöjärjestelmää käyttävän tietokoneen USB-porttiin. Tosin tätä edeltää ajurien asentaminen ja koneen uudelleen käynnistäminen jos käytössä on Windows XP. Windows Vista ja Windows Seven Beta 1 osasivat automaattisesti hakea Microsoft Update-sivustolta ajurit, asentaa ne, ja ottaa ne vielä käyttöön ilman uudelleen käynnistystä tai sen kummempaa sähellystä.

Halutessaan voi asentaa ohjaimen mukana tulevalta Xbox 360 Accessories-cd-levyltä ohjelmiston joka helpottaa useampien ohjaimien käyttöä ja niiden järjestystä samassa tietokoneessa. Kyseisen ohjelmiston asentaminen edellyttää koneen uudelleen käynnistymisen Windows käyttöjärjestelmästä riippumatta.

Hyvänä lisänä pidän sitä, että ohjainta voidaan käyttää myös "Xbox 360"-viihdejärjestelmän kanssa.

Suoritin ohjaimella pelitestejä tunnettujen Xbox-pelien Windows-käännöksissä käyttäen Windows Seven:in julkista Beta 1-julkaisua. Gears of War for Windows ja Halo 2 for Windows Vista olivat pääasialliset kokeilujen kohteet, mutta myös joitakin pienempiä pelejä kuten Geometry Wars ja Darwinia pääsi mukaan testiin. Xbox 360:lla ohjaimen testaamiseen käytettyjä pelejä olivat mm. Dead or Alive 4 ja Forza Motorsport 2.

Tämä on yksi helpoimmista ohjaimista ottaa pelissä käyttöön asentamisen jälkeen olettaen, että pelistä löytyy suoraan tuki ohjaimelle tai ohjaimen käyttämälle ohjelmointirajapinnalle.

Pelit ja ohjelmistot huomaavat ohjaimen automaattisesti ja suurin osa ohjainta tukevista peleistä sisältää myös ohjainta varten tehtyjä valikkoratkaisuja jolloin valikoissa esim. "paina enter-näppäintä aktivoidaksesi kytkimen" lukeekin "paina x-näppäintä aktivoidaksesi kytkimen" jossa x:n kohdalla on sininen x-painike jollainen löytyy ohjaimesta.

Peleissä ohjain reagoi ihan asiallisesti ja toimii useimmiten ihan hyvin. Joitakin outoja tilanteita oli jossa ohjain tuntui pienellä, alle murtosekunnin viiveellä reagoivan joihinkin käskyihin, mutta ne todennäköisesti johtuvat pikemminkin käyttöjärjestelmästä koska näitä viiveitä en kohdannut Xbox 360:lla.

Myöhemmin iltapäivällä sain ohjaimen oikean puoleisen "sarven" halkeamaan puristettuani sitä hieman liian lujaa. Alkuperäinen olettamukseni ohjaimen kestävyydestä oli siis väärä. Noh, ei voi mitään.

Pelitestien aikana huomasimme kaverini kanssa, että oikea tatti vinkui ja kitisi hyvin ikävästi kun sitä käänsi nopeasti edes takaisin. Todennäköisesti käsiini päässyt ohjain oli jonkinlainen maanantaikappale, sillä myöhemmin iltapäivällä onnistuin myös saamaan muovikuoren halkeamaan ohjaimen oikeassa sarvessa. Lisäksi ohjain alkoi helisemään muutaman päivän käytössä oltuaan. Tämä on sikäli ikävää, että kyseessä on kallein ikinä ostamani palikka pelaamiseen. Noin 45€ ja siinä on vikaa heti ensimmäisestä käyttöpäivästä lähtien.

"Sukupolvet kohtaavat toisensa..."
Takaoikealta lähtien: Gravis Gamepad Pro, Logitech Rumble Pad 2,
Sony SixAxis ja Microsoft Xbox 360 Controller for Windows.

Käyttöjärjestelmä tuesta vielä sen verran, että koska kyseessä ei ole standardien mukainen peliohjain Esim. Mac OS X-käyttöjärjestelmässä ohjaimesta ei ole juurikaan mitään hyötyä. Sama pätee myös Gnu/Linux-pohjaisiin käyttöjärjestelmiin. Saatavilla on kyllä avoimen lähdekoodin yhteisön rakentamat ajurit kummallekin käyttöjärjestelmälle ja onneksi niiden toimivuus oli lyhyen kokeilun jälkeen mielestäni ihan kohtalainen. En silti ostaisi tätä käytettäväksi pelkästään muiden kuin Windows-alustan käyttöjärjestelmien kanssa. Ottakaa ennemmin Logitech:n ohjain jos käytössä on vain Linux tai Mac. Sivuhuomautuksena, että Windowsille tarkoitettu Xbox 360:n langaton ohjain ei käytä Bluetooth-yhteyttä kuten SixAxis ja Wii-mote käyttävät, vaan suljettua Microsoftilla kehitettyä RF-tekniikkaa johon ei ainakaan vielä ole saatavilla ajureita vaihtoehtokäyttisten käyttäjille.

Suosittelen muutenkin välttämään Xbox 360 Controller for Windows:in langatonta versiota joka on selkeästi yksi surkeimpia ohjaimia mitä olen ikinä pitänyt kädessäni. Se on selkeästi huonompi mm. siksi, että ohjaimen pohjassa ei ole huomattavasti sormitilaa vievää järkyttävän rumaa paristokoteloa. Paristolaatikon vuoksi siitä tukevan käsiotteen saaminen on hyvin hankalahkoa. Kun tähän yhtälöön lisätään melkein kaksinkertainen paino nähden langalliseen veljeensä voi vain ihmetellä Microsoftin suunnittelu osaston kyvyttömyyttä luoda langaton malli muuten niin hyvästä langallisesta ohjaimesta. Kaikessa paistaa vähän sellainen hätäily ja viimeistelyn puute langattomassa ohjaimessa. Lisäksi, vaikka sitä ei ole vielä ihan varmaksi todistettu, Microsoftin ohjaimissa käyttämä RF-tekniikka kuulema häiritsee Wifi-signaaleja.

Arviointi:
Ohjaimesta jää hyvä maku käteen pienistä laatu ongelmista huolimatta. Ohjain toimii ja käyttäytyy hyvin asiallisesti vaikka varmasti parempiakin on saatavilla. Esimerkkinä mainittakoon, että miltein mikä tahansa muu ohjain sisältää paremman suuntaohjaimen kuin Xbox 360 Controller for Windows. Kokonaisuus painaa kuitenkin kupissa enemmän, ja siksi on sanottava, että ohjain on kaikista ongelmistaan huolimatta hyvä mittapuu vertailua varten.
Ohjelmisto-puolelta ohjaimelle pitää löytyä tuki tai ohjain ei ehkä toimi niin kuin sen pitäisi, tämä siksi, että ohjain ei noudata yleisesti sovittuja standardeja. Toisaalta Games for Windows-standardisointi on ottanut hyvin tuulta alleen ja pelejä jotka tukevat ohjainta tulee koko ajan lisää.
Ohjaimen muotoilu pakottaa käyttäjän hakemaan ja ottamaan ohjaimesta juuri sen tietyn tyylisen otteen, mutta käyttäjä todennäköisesti tottuu siihen kohtalaisen nopeasti jonka jälkeen ohjain pysyy kädessä pidempäänkin ilman suurempi ongelmia. Ohjaimen suuri koko toisaalta asettaa rajoituksia nuoremmille käyttäjille ja huonolla otteella pelaavan henkilön käsiä saattaa alkaa särkemään pidemmällä aika välillä.
Ohjaimen hinta oli hieman korkeahko nähden siihen minkä arvoinen se todellisuudessa mielestäni on, mutta en pidä sitä esteenä kohtalaisen laadukasta perusohjainta etsivälle.

Ei kommentteja: